Stenlitografi igen och lite annat smått och gott

På stenlitografikursen jag hade häromveckan så gjorde jag en till bild där jag testade ett lite mer realistiskt motiv, så jag gjorde ett självporträtt med ett gammalt foto på mig som förlaga. Här är resultatet:


Jag tycker det blev riktigt schysst och det var riktigt kul att sitta och rita med krita på stenen. På fotot är jag rödhårig och även hjärtana är röda i mitten så jag gjorde självklart ett till lager på litostenen där jag skulle trycka dom röda detaljerna på den här bilden, men eftersom det är djävulskt svårt att passa två motiv mot varandra i litostenstryck (speciellt för en nybörjare som mig) så gick det åt helvete. Därför väljer jag att inte visa det resultatet. Däremot så kan jag verkligen tänka mig att kombinera stenlito och screentryck, för stenliton har en sån fin organisk känsla och screentrycket har en frihet i färg samt en skön precision, det kan nog bli lattjo att kombinera!

I början av terminen hade vi en kopparkurs som var väldans tung, vi höll på med etsning, däribland dom; hårdgrund, mjukgrund, akvatint och sockerakvatint. Eftersom det var så himla mycket vi skulle lära oss som var rätt komplicerade så orkade jag inte riktigt vara så produktiv som jag hoppats på, men här är en bild som jag tyckte blev fin:


Det är hårdgrund som jag använt mig av, och det gillade jag för det var lätt att förstå sig på och det blir fina linjer. Nu råkade jag göra lite för tjocka linjer så det blev lite flatbitning, men det blev rätt fint ändå. Nu var det också meningen att jag skulle göra en akvatint över det här motivet så att det blir gråskalor som separerar havet från himlen, men eftersom akvatinten bara bråkar med mig så sket jag i det (fy fan för akvatint!). Däremot så kom jag ikväll på att jag lär pröva att screena över den här bilden med lite coola färger eller helt enkelt en gråskala. Får se hur det blir!

Och självklart har jag fortsatt på pärlplattespåret också. Här är lite tryck som jag har gjort när jag använt mig av mina nyinköpta mini-Hamapärlor. Jag satt och gjorde lite Zelda-hjärtan och råkade göra en fel, så jag tänkte att jag skulle trycka med den och se hur det gick, och det blev såhär:


Nu har jag tyvärr ingenting på bilden som refererar till bildernas storlek (eller snarare litenlek), men dom är ungefär lika långa på längden som ett pekfinger (i alla fall mitt). Dom är med andra ord väldigt små, och charmiga! Det här ska bli skoj att spinna vidare på eftersom man kan göra komplicerade bilder utan att det blir så stort, väldigt platsekonomiskt.

Jag har fler grejer jag vill visa men jag gör det nog i separata inlägg, det blir lätt grötigt när man pressar in allt man gjort i ett långt inlägg vilket jag tyvärr tenderar att göra eftersom jag inte uppdaterar så ofta. Men nu har jag äntligen köpt en vettig USB-sticka så att jag har med mig mina dokumentationer och bilder vart jag än går och vilken dator jag än sitter vid, så jag hoppas att jag blir bättre på att uppdatera här. Vi får hoppas!

Här kommer en teaser inför nästa inlägg jag gör, det har att göra med vad jag tryckte i helgen.


Nu ska jag sova lite inför en ny vecka fullspäckad med grejer att göra. Jag ska bara fösa ut den här äckliga spindeln som huserar i mitt rum.

Usch.

Kommentarer
Postat av: Erik Melin

Malin! Jag skulle kunna lära dig passa stenlito om du vill, det är faktiskt ganska enkelt med lite trix, bara man är noga.



I övrigt såg dina tryck jättefina ut!

2010-03-15 @ 01:11:08
URL: http://masskonstruktion.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0