Idé-överbelastning och internetstress

Om det är nåt jag lider av så är det att ha en för påhittig hjärna, och för lite ork. Jag får nog idéer varje dag om saker jag vill göra, däribland dom väldigt grandiosa grejer. Jag har en benägenhet att vilja göra allting stort, större, störst, vackrast och bäst; vilket absolut inte är nåt dåligt, det vet jag. Problemet är bara att jag inte har ork till alla idéer, och jag känner hur dom bara staplas på varandra, men jag får inget gjort. Det är som när den där hemska "Att göra"-listan bara blir längre och längre, men du kan inte stryka nåt från listan; dock är min lista bara fylld med roliga saker, men det smärtar mig att aldrig orka/hinna göra dom.

Mycket handlar nog om den internetstress-sjukdomen som har drabbat mig. Allting ska gå så snabbt idag, och man ska alltid vara så tillgänglig, för man kan ju ha internet på varenda liten pryl man kan ha i fickan nuförtiden. Msn plingar på var och varannan unges mobil nuförtiden och jag känner hur håret bara ramlar av från huvudet på mig. Ändå är jag en total slav under internet, det har mig lindat kring sitt finger. Folk förväntar sig att man ska häcka på msn hela kvällen, vilket jag då gör. Jag märker själv hur jag kan vara på folk om hur de aldrig är inne på msn så man aldrig får tag på dom, men så kommer jag på mig själv med att tänka:
"men kom igen, vad hände med telefonen egentligen?"

Internet är underbart och har gjort så mycket gott, men den här konstanta tillgängligheten, eller i alla fall det konstanta kravet på tillgänglighet stressar upp mig, och poängen är att det både drabbar och tillför mitt kreativa plan. Jag får mer idéer än förr, men jag har mindre tid än nånsin att faktiskt utföra dom. Det är så irriterande så det finns inte.

Det här gör att jag får knasiga idéer om att isolera mig på nåt knasigt vis, jag får suktande visioner där jag ser mig själv i en stor stuga ute på landet, där jag kan göra hela vardagsrummet till min ateljé och bara lalla runt och göra allt jag vill. Bort från stressen, ta en time-out. Jag vet att det skulle vara omöjligt, i alla fall om jag skulle vara ensam. Men ett konstnärskollektiv skulle jag fan inte banga på.

Men det blir nog till att göra en kompromiss av nåt slag. Jag får väl helt enkelt skriva upp allt jag vill göra, och beta av allt i en bra ordning. Det är bäst att passa på nu innan skolan börjar i höst igen, fy fan.


Jag tror jag börjar med att säga upp mitt Facebook-konto, det gör jag.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Hoppas du har en idébok där du skriver ner allt (jag har en och den är jätte bra att ha! även om man inte hinner göra allt eller ändrar sig sen så kan man hämta insperation i från den!). Det är ju nästan ommöjligt att göra stora verk ensam, vilket är synd, där är ju de verkliga utmaningarna! Är så glad för min kurs och att jag lyckades hitta den i sista minuten!

En tanke som slog mig är ju att du i stort sett bor i ett konstnärskollektiv, du bor ju med två kerativa personer :D Fast du kanske menar att man BARA ska skapa hela dagarna haha :)



Hoppas du får en härlig midsommar i Leksand nu! Kramar

2008-06-19 @ 15:04:06
URL: http://okashii.blogg.se/
Postat av: sara

nooooh inte facebook :P

2008-06-21 @ 22:51:35
URL: http://saraali.blogg.se/
Postat av: Quatí

Död åt Facebook!

2008-06-28 @ 00:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0