Carl Sagan

Förra veckan så var jag på pappersbutiken Map som ligger vid Stureplan här i Stockholm, jag har hört om den butiken ett tag nu men har aldrig tagit tag i att åka dit förrens en vecka sen och jag ångrar lite grann att jag inte gjorde det för det är en otroligt bra butik! Den är väldigt inspirerande och jag lärde mig mer om papper på några timmar än vad jag gjort i hela mitt liv kändes det som. Dom har flera pärmar där dom har pappersprover från deras otroligt stora sortiment, dom är fint kategoriserade utefter deras olika egenskaper, som till exempel finns det en pärm för bestrukna papper, en för obestrukna papper, en för designpapper, etc. etc. Dom här pärmarna kan man sitta och kolla igenom lugnt och stilla i deras bibliotek där dom har en massa böcker och grejer som man kan kolla igenom för lite inspiration, då kan man få se hur papperena dom säljer ser ut i färdiga produkter (som till exempel kataloger, böcker, planscher etc.), väldigt roligt! Satt där i flera timmar i tisdags för att det var så roligt.

I alla fall så skrev jag ner namnen på alla papperena jag tyckte var intressanta och tog lite prover på dom, men det var ett papper jag fastnade lite extra för som det inte fanns några prover framme för så jag frågade i kassan, dom var riktigt schyssta och skickade hem hela 6 A4 prover av just det här (antagligen asdyra) designpappret från sitt lager eftersom dom inte hade prover i butik, otroligt schysst! Det här pappret är så lattjo för det är liksom en väldigt distinkt randstruktur i själva pappret vilket gjorde att jag blev jätteintresserad av att trycka med screen på det för att se om man kunde lyckas få motivet att bara fastna på dom övre ränderna. Så jag prövade i helgen helt enkelt!

Såhär blev det:

Motivet är ett porträtt på Carl Sagan där jag helt enkelt ritade av ett foto på honom och tuschade i dom viktigaste karaktärsdragen. Jag tycker dock att jag inte riktigt valde den ultimata bilden för det här pappret, men jag ville helt enkelt testa och det här var den bästa bilden jag hade belyst på screenram. Som ni ser så gick det precis som jag hoppades att det skulle gå, färgen fastnade bara på dom översta ränderna på pappret även fast jag trycka ganska hårt med rakeln. Det här pappret kan nog bli riktigt skoj att hitta på något med! Hoppas jag får nån grym idé bara.

Sen tryckte jag självklart mitt Carl Sagan porträtt på vanligt papper också för att se hur det blev i överhuvudtaget. Såhär blev det:

Det blev rätt schysst, fast jag kan tycka att jag kanske ritade till lite för mycket tjaffslinjer i ansiktet men i övrigt gillar jag den. Ska välan hitta på något som gör själva porträttet roligare, fixa till något runtomkring honom (lär ju ha något med mycket färg och Kosmos att göra), men jag får ta tag i det sen eftersom jag behöver ramen till det projektet jag har i min nuvarande screenkurs (vilket jag kommer skriva om sen när det är klart).

För övrigt när jag ändå skriver om Carl Sagan så kan jag ju verkligen rekommendera hans tv-serie Cosmos som sändes på tv under det tidiga 80-talet, jag kollade på det första avsnittet häromkvällen och jag älskade det verkligen. Det klippet jag länkade till igår var ett utdrag ur just det första avsnittet så om ni fick mersmak och har en fascination för vetenskap och astronomi så är det verkligen en kultserie som ni måste avnjuta! Den är väldigt pedagogisk och Carl Sagan gör ett jättebra jobb i den för att göra allting så förståeligt som möjligt. Ska försöka se ett avsnitt till imorgon om jag hinner.


Tills dess får ni ha det så bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0