Alfabetet

För några veckor sen så tryckte jag ett alfabet som jag hade gjort med pärlplattor, tänkte att det skulle vara intressant att ha en helt eget typsnitt att jobba med (fast nu är det inte helt och hållet eget eftersom jag la pärlplattorna utefter ett existerande typsnitt, man kanske kan kalla mitt alfabet för en egen stil eller nåt istället då, eller en twist på ett gammalt typsnitt). Det tog ganska lång tid att fixa ihop men det blev riktigt bra till slut.

Såhär blev det i alfabetisk ordning som sig bör:








När jag la pärlplattorna så tog pärlorna precis slut innan jag kunde lägga Å, Ä och Ö vilket var lite frustrerande, men pärlorna tog i alla fall slut på ett bra ställe för nu kan jag kalla det här för ett engelskt alfabet. Jag lär lägga Å, Ä och Ö nån gång för att komplettera, det är ju skönt att kunna skriva svenska ord också, men för nu så får det vara. Jag färgade in vissa bokstäver i rött (E,I,L,P och X som bildar ordet PIXEL) för att det hade varit så tråkigt om allting var svart, fast nu var det lite förgäves för att på originalbilden med alla bokstäverna (bilderna jag visat nu är inscannade och redigerade in på sina platser) så är nästan alla bokstäver spegelvända eftersom jag strök dom så dåligt på dom sidor som hade behövt vara uppåt för att det skulle bli rättvänt, så det var ju lite fail där. Men nåväl, meningen med det här alfabetet var ändå att jag främst skulle använda det inom screentryck så jag är nöjd ändå.

Jag har för övrigt komponerat ihop a little sumthin' sumthin' med just dom här bokstäverna samt tryckt det i screen nu idag, det är ett projekt som jag tycker om jättemycket för det är bokstavligen ett projekt jag kommer hålla på med resten av livet, när jag skriver ett inlägg om det senare när jag fixat ihop det så kommer ni att förstå varför.

Det kommer bli så bra! Självklart har det en koppling till min favorit-astronom Carl Sagan också (min favoritmänniska för tillfället).


Det firar vi med avsnitt nummer två av Cosmos tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0